Coneixent l’art. Som artistes!
El nostre projecte de millora a l’escoleta
Na Burguesa (Son Caliu) és sobre l’art i decidírem treballar alguns dels
pintors espanyols del segle XX. Aquest projecte el realitzem les tres
practicants d’aquest centre, cadascuna a la seva aula, des del nadons fins als
més grans de 2-3 anys. De manera que les activitats s’adeqüen a l’edat dels
infants, a les seves característiques maduratives i a les seves necessitats.
Aquesta proposta sorgeix d’una sèrie
de necessitats detectades com és la manca de contacte amb el món artístic en
aquesta etapa. Generalment, el tema de l’art es treballa amb nins i nines més
grans, a primària per exemple, perquè es pensa erròniament que els infant d’aquest
cicle d’infantil no tenen les habilitats i capacitats necessàries per adquirir
coneixements artístics. A més, és un fet que l’art és important a totes les
edats, ja que és un aspecte bàsic pel correcte desenvolupament del procés
maduratiu dels infants.
Cal afegir que quan parlem de l’art en general, parlem
de tot el que envolta al concepte; com pot ser el coneixement d’alguns autors,
les eines que s’utilitzen, el llenguatge dels sentits, madurar la imaginació o
tenir una educació estètica, per exemple.
Els objectius que volem aconseguir amb el nostre
projecte són els següents:
-
Apropar el món de l’art entorn de les
seves variants i possibilitats.
-
Potenciar la seva creativitat.
-
Gaudir en l’execució de tasques
plàstiques.
-
Expressar-se lliurement a través de la
pintura (expressió corporal).
-
Apropar de forma lúdica el món dels
colors.
-
Prendre consciència del seu cos i les
seves possibilitats.
-
Exercitar la motricitat fina.
-
Posar cura personal en el treball i
material.
-
Usar les eines adients per a cada
proposta.
-
Participar activament en la manipulació
d’estris nous per treballar.
-
Compartir el material en una proposta
comuna.
-
Fomentar l’autonomia per realitzar les
activitats.
Durem a terme una sessió a la setmana on treballarem i
durem a terme activitats relacionades amb tres pintors espanyols del segle XX: Miró,
Barceló i Picasso.
De manera que la cronologia del projecte queda així:
1º sessió: A aquesta primera sessió duguérem a
terme una presentació amb l’ajuda d’un racó de l’art que vàrem confeccionar
anteriorment. Personalment, a la meva aula d’infants de 1-2 anys, vaig
localitzar un racó i mentre els infants estaven al pati, vaig aferrar imatges on
es poden veure a persones dibuixant o pintat a diversos ambients. També vaig
portar el material que empren aquest pintors com por ser: un cavallet, un
suport per pintar com una cartolina o un llenç, paleta de colors, pinzells i
pintura.
La primera part d’aquesta sessió es basa en comentar
les imatges i els materials que empren els pintors per a apropar als infants
als món de l’art i, en concret, al món dels pintors. Una vegada acabada la presentació,
els infants es varen asseure a la taula per pintar a una cartolina amb pintura
i pinzells.
2º sessió: Per aquesta sessió treballàrem a Miró
i els colors que emprava a les seves obres: vermell, groc, blau, verd i negre.
Primerament, els vaig explicar d’una manera entenedora
qui és aquest pintors i vàrem comentar algunes de les obres d’aquest pintor. A
una d’elles es por apreciar un gall amb diversos colors i figures geomètriques,
a altra un home corrent i a una altra, per exemple, un ram de flors.
Després els infants varen dur a terme l’activitat
planificada per aquesta sessió. Varen pintar dos murals (que vaig aferrar al
terra) amb els mateixos colors que utilitzada Joan Miró a les seves obres. A un
dels murals utilitzàrem pintura de dits i a l’altre, temperes i pinzells. . La
meitat del infants anirà a un dels murals, i l’altra meitat a l’altre per tal que
tothom pugui pintar amb les dues tècniques esmentades.
3º sessió: La dedicarem a Miquel Barceló i a la seva
tècnica. Aquesta setmana estam treballant a aquest autor.
La metodologia de la sessió és igual que a la sessió
anterior. Primer, comentarem algunes de les obres d’aquest autor i en acabar, passarem
a fer una activitat. Com que en Barceló treballava amb pintura matèrica, durant
aquesta setmana hem anat a la platja a cercar arena per a poder realitzar l’activitat.
Aquesta consisteix en mesclar arena amb tempera per a que els infants puguin dibuixar
a una cartolina, amb pinzell i el material esmentat.
D’aquesta manera quedarà un dibuix amb relleu i els
infants podran experimentar diferents textures.
4º sessió: Durant aquesta setmana coneixerem a
Picasso i amb aquest, treballarem els collages.
Per introduir el tema, anirem tots i totes al racó de
l’art per veure una imatge de Picasso i tres de les seves obres, on es poden
apreciar figures, com la d’una dona per exemple, però que està composta per
diferents figures geomètriques i diversos colors.
Quan acabi la petita presentació d’aquest autor i la
pluja d’idees del que poden veure els infants a les imatges o els colors que
emprava, aquests s’asseuran a la taula i hauran de realitzar un collage. Per
això, els proporcionaré imatges retallades de diverses revistes i una cartolina
a cadascú. Abans de que comencin a fer el collage, posaré cola per damunt i
així, les imatges quedaran aferrades al seu gust.
Documentació del projecte sobre l’art:
Les darreres setmanes de pràctiques
al centre realitzarem una exposició del projecte als passadissos per a que les famílies
i tota la comunitat educativa el puguin veure.
Amb l’ajuda de diversos plafons presentarem el projecte
realitzat al centre d’una manera resumida i atractiva, a més de documentar-lo
amb imatges del procés i del resultat d’aquest.
Per aquesta entrada, on he presentat breument el projecte que estem duen a terme a l'escoleta de Son Caliu, he seleccionat les etiquetes que fan referència a les competències professionals 5.1 i 5.2 ja que d'una banda, hem seleccionar bones pràctiques per a realizar el nostre projecte i d'altra banda, el projecte sorgeix de la necessitat o mancança de coneixement sobre aquest tema: l'art.
Per aquesta entrada, on he presentat breument el projecte que estem duen a terme a l'escoleta de Son Caliu, he seleccionat les etiquetes que fan referència a les competències professionals 5.1 i 5.2 ja que d'una banda, hem seleccionar bones pràctiques per a realizar el nostre projecte i d'altra banda, el projecte sorgeix de la necessitat o mancança de coneixement sobre aquest tema: l'art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada